محققان ژنی را در موشها کشف کردند که میل شدید به غذاهای چرب و شیرین و تمایل به ورزش را کنترل می کند

5نوامبر 2020 - محققان موسسه ملی بهداشت، ژنی را در موش ها کشف کردند که ولع مصرف غذاهای چرب و شیرین و میل به ورزش را کنترل می کند. این ژن با نام Prkar2a ، به مقدار زیاد درhabenula ، یک منطقه ی کوچک در مغز که در پاسخ به درد، استرس، اضطراب، خواب و پاداش نقش دارد، بیان می شود. این مطالعه توسط پرفسورEdra London  ، دانشمند بخش غدد درون ریز و ژنتیک در انستیتوی ملی بهداشت و توسعه کودک و سلامت انسان (NICHD) یونیس کندی شریور NIH و همکارانش انجام  و درJCI Insight ، منتشر گردید.

 ژن Prkar2a، شامل اطلاعات مورد نیاز برای ساخت دو زیر واحد- اجزای مولکولی - از آنزیم پروتئین کیناز A، می باشد.آنزیم ها واکنش های شیمیایی را یا از طریق کمک به ترکیب مولکول های کوچکتر برای تولید مولکول های بزرگتر و یا کمک به شکستن مولکول های بزرگتر به مولکول های کوچک، تسریع می کنند. پروتئین کینازA ، یک آنزیم مرکزی است که واکنشهای داخل سلولها را در بسیاری از گونه ها تسریع می کند. در مطالعه قبلی، تیمNICHD دریافتند که با وجود رژیم غذایی پرچرب، موشهایی که فاقد نسخه های عملیاتیPrkar2a هستند، کمتر از موشهای نوع وحشی با عملکرد طبیعیPrkar2a ، چاق می شوند.

محققان تشخیص دادند که موش های فاقدPrkar2a ، نه تنها در صورت دسترسی نامحدود به غذا، بلکه بعد از روزه داری نیز غذای پرچرب کمتری نسبت به موشهای نوع وحشی می خورند. به همین ترتیب ، موشهای فاقدPrkar2a همچنین کمتر از موشهای نوع وحشی محلول قندی می نوشند. موش هایPrkar2a  منفی، همچنین تمایل بیشتری به ورزش داشتند، بطوریکه  2-3 برابر بیشتر از موش های نوع وحشی روی تردمیل می دوند. موش های مونث Prkar2aمنفی، نسبت به موشهای نر Prkar2aمنفی، تمایل کمتری به مصرف غذاهای پرچرب دارند، در حالی که موشهای نر Prkar2aمنفی نسبت به موشهای ماده ی Prkar2aمنفی،ترجیح کمتری برای نوشیدن محلول قندی نشان می دهند.این یافته ها اطلاعات مفیدی برای تحقیقات آینده در مورد جلوگیری از چاقی و خطرات بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرتبط با آن فراهم می کند.

منبع:

London, E.,et al. (2020) Loss of habenular Prkar2a reduces hedonic eating and increases exercise motivation. JCI Insight. doi.org/10.1172/jci.insight.141670.

https://www.news-medical.net/news/20201105/Mice-study-finds-gene-that-controls-food-cravings-desire-to-exercise.aspx